HTML

Nekem nincs blogom

"Furcsa hurkok", paradoxonok és látszólagos paradoxonok a természettudományok világából, valamint (számomra) érdekességek a zene, irodalom, filmek, sütés-főzés világából.

Kapcsolat

Szólj hozzá, ha valami mondandód van, ha pedig nincs blog.hu-s azonosítód, akkor írj levelet nekem!

Friss topikok

  • ]Gabó[: Elhanyagoltam a témát, de most pótolom az elmaradást a Pöttyös nyereményekkel kapcsolatban. Nem jár senkinek. Pont. :) Megadtam... (2011.01.19. 12:01) Csillagok
  • mackótesó: Sziasztok. Itt egyik komment sem állít olyat, ami a többi kommentre igaz. (2009.12.14. 00:14) Kakukktojás
  • peetmaster: @]Gabó[: ja. (2009.11.07. 16:53) Soha
  • lottyettluvnya: @hajdú: Valojaban a te megoldasod, csak csinaltam hozza rajzot is, hogy latsszek szepen. A masik megoldasod 8/24, 8:19-kor amu... (2009.09.11. 15:22) Vízóra

Utolsó kommentek

  • ]Gabó[: Elhanyagoltam a témát, de most pótolom az elmaradást a Pöttyös nyereményekkel kapcsolatban. Nem jár senkinek. Pont. :) Megadtam... (2011.01.19. 12:01) Csillagok
  • ]Gabó[: @TBal: Nem értem a kérdést, nem is válaszolok rá. Mint egy tipikus vízöntő. :) Az előző kommentem másik nickkel ment, kell néha ... (2010.12.09. 21:32) Csillagok
  • TBal: @Gabó Kocka: Kivel beszélgettél a feladatról? Nem kell név, cím, elég csak pozíció vagy foglalkozás :). Engem is csak annyiban ... (2010.12.09. 12:31) Csillagok
  • Gabó Kocka: @TBal: Így már helyes a válasz. :) Amennyire én tudom, az asztrológusok egységes idő alapján számolnak (UTC, vagy ami tetszik n... (2010.12.09. 08:57) Csillagok
  • Utolsó 20

Interpreter nyelv definíció

2008.08.01. 13:48 ]Gabó[

Tegyük föl, hogy van egy még a Commodore BASIC szintjét sem elérő interpreter nyelvünk. Egy interaktív felületen (mint anno a Commodore-okon) hívhatjuk meg a programokat, amiknek paramétereket is adhatunk. A programokat prg kiterjesztésű fájlokban tároljuk. Pl. ha van egy valami.prg fájlunk, akkor azt mondhatjuk, hogy

valami(10)

Ekkor elindul a valami.prg fájl interpretálása a 10-zel, mint paraméterrel. A program sorról sorra fut, először az interpreter beolvassa az egész prg fájlt a memóriába, majd végigmegy rajta, és végrehajtja.

Nézzük a nyelv elemeit:

Utasítások

PROGRAM program_neve(paraméter1, paraméter2, ...) : ezzel a sorral indul minden program, itt kell felsorolni a paramétereket, amiket a futtatásnál meg kell adni, az itt megadott neveken jönnek létre helyi változók. (ha nem vagy kocka: a változó egy olyan név, amivel egy számra, szövegre, vagy egyéb objektumra hivatkozunk a programon belül, értékét meg lehet változtatni, innen a neve)


HA feltétel AKKOR
  akkor_blokk
AKKORVÉGE
EGYÉBKÉNT
  egyébként_blokk
EGYÉBKÉNTVÉGE

Ez a feltételes szerkezet, ha a feltétel igaz, akkor az akkor_blokk hajtódik végre, ha hamis, akkor az egyébként_blokk. Ezek a blokkok tetszőleges utasításokat tartalmazhatnak.


 FUTTASD("program_neve", paraméter1, paraméter2, ...) : Ezzel az utasítással ugyanazt érhetjük el, mintha az interaktív felületről kiadtuk volna a

program_neve(paraméter1, paraméter2, ...)

utasítást. Azaz lefuttatja az első szöveg paraméterben megadott programot a további paraméterekben megadott paraméterekkel. Miután lefutott a program, az interpreter folytatja a végrehajtást a FUTTASD utasítás utánival. (A program nevét szövegként kellett megadni, ezért idézőjelek közé raktuk, hogy így jelezzük a programnak, hogy ez szöveg.)


FŰZDHOZZÁ("szövegfájl_neve", "hozzáfűzendő sor") : Ezzel az utasítással egy meglévő szövegfájlhoz lehet hozzáfűzni egy sort. Ha még nem létezik a megadott fájl, akkor létrehozza.


ÍRDKI("ezt a szöveget") : Kiírja a képernyőre a paraméterként megadott szöveget. A példa futtatásakor ez lesz a képernyőn:

ezt a szöveget


változó := kifejezés

Ez az értékadás utasítás (a ":=" karakterek). Bal oldalon egy változó áll, jobb oldalon a kifejezés, aminek a kiértékelt eredményét a változónak értékül akarjuk adni.
Példák:
a := 3          //"a" változó értéke 3 lesz
b := a / 2     //b változó értéke 1,5 lesz
b := b + 1    //b értéke 2,5 lesz
c := b * 2     //c értéke 5 lesz

(mint látható a // után lehet megjegyzéseket írni, ezt nem veszi figyelembe az interpreter)


VISSZATÉR : Ennek az utasításnak a hatására befejeződik az éppen futó program és a vezérlés visszatér oda, ahonnan a programot meghívták. Ez lehet az interaktív felület, de lehet egy FUTTASD utasítást tartalmazó program is.


Függvények

Van egy függvény is, vagyis egy olyan utasítás, ami értéket ad vissza, azaz a függvényt be lehet rakni egy olyan helyre a programban, ahol a függvény által visszaadott érték felhasználható. Itt a függvény:

ALAKÍTSDSZÖVEGGÉ(kifejezés) : A paraméterben átadott kifejezést kiértékeli (például oda lehet írni, hogy 1+2+3), és az eredményt szövegként visszadja (a példában tehát a "6" lesz a függvény által visszaadott érték).


Operátorok

Ide tartoznak a matematikai műveletek, feltételek, szövegműveletek. Lássuk őket!

Matematika: *  /  +  -  (a négy alapművelet) (lehet zárójelezni is) pl. ((2+3)*5)/2
Feltételek: <   >   =   <=   >=    (kisebb, nagyobb, egyenlő, kisebbegyenlő, nagyobbegyenlő) pl. 2 < 3,   3 >= 4,    a > 0  (az első igaz értékű, a második hamis, a harmadik pedig "a" értékétől függ)
Szövegművelet: ;   (ezzel lehet összefűzni két szöveget, pl. "egyr";"emegy" eredménye "egyremegy")

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nekemnincs.blog.hu/api/trackback/id/tr19595998
süti beállítások módosítása