HTML

Nekem nincs blogom

"Furcsa hurkok", paradoxonok és látszólagos paradoxonok a természettudományok világából, valamint (számomra) érdekességek a zene, irodalom, filmek, sütés-főzés világából.

Kapcsolat

Szólj hozzá, ha valami mondandód van, ha pedig nincs blog.hu-s azonosítód, akkor írj levelet nekem!

Friss topikok

  • ]Gabó[: Elhanyagoltam a témát, de most pótolom az elmaradást a Pöttyös nyereményekkel kapcsolatban. Nem jár senkinek. Pont. :) Megadtam... (2011.01.19. 12:01) Csillagok
  • mackótesó: Sziasztok. Itt egyik komment sem állít olyat, ami a többi kommentre igaz. (2009.12.14. 00:14) Kakukktojás
  • peetmaster: @]Gabó[: ja. (2009.11.07. 16:53) Soha
  • lottyettluvnya: @hajdú: Valojaban a te megoldasod, csak csinaltam hozza rajzot is, hogy latsszek szepen. A masik megoldasod 8/24, 8:19-kor amu... (2009.09.11. 15:22) Vízóra

Utolsó kommentek

  • ]Gabó[: Elhanyagoltam a témát, de most pótolom az elmaradást a Pöttyös nyereményekkel kapcsolatban. Nem jár senkinek. Pont. :) Megadtam... (2011.01.19. 12:01) Csillagok
  • ]Gabó[: @TBal: Nem értem a kérdést, nem is válaszolok rá. Mint egy tipikus vízöntő. :) Az előző kommentem másik nickkel ment, kell néha ... (2010.12.09. 21:32) Csillagok
  • TBal: @Gabó Kocka: Kivel beszélgettél a feladatról? Nem kell név, cím, elég csak pozíció vagy foglalkozás :). Engem is csak annyiban ... (2010.12.09. 12:31) Csillagok
  • Gabó Kocka: @TBal: Így már helyes a válasz. :) Amennyire én tudom, az asztrológusok egységes idő alapján számolnak (UTC, vagy ami tetszik n... (2010.12.09. 08:57) Csillagok
  • Utolsó 20

Vízóra

2009.08.19. 11:53 ]Gabó[

Na mire gondolsz most, kedves olvasó?

Netán erre:

Vagy erre?

Inkább feladom a feladványt:

Egy másfélliteres palackot megtöltöttem csapvízzel, betettem a hűtőbe. A csapvíz akkor születik, amikor kijön a csapból. Minden nap kitöltök belőle egyszerre fél litert, hogy ezzel enyhítsem a szomjamat a forróságban. Miután kitöltöttem, feltöltöm megint teljesen a palackot a csapból, és visszateszem a hűtőbe.

Konvergens-e a másfélliteres palackban lévő csapvíz átlagéletkora, és ha igen, akkor hová tart?

15 komment

Címkék: matek fejtörő végtelen

A bejegyzés trackback címe:

https://nekemnincs.blog.hu/api/trackback/id/tr451321670

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

]Gabó[ · http://nekemnincs.blog.hu 2009.08.20. 00:16:26

Na jó, tegyük még hozzá, hogy akkor töltöm ki először a fél litert, mikor az első töltés pontosan egy napos, azután minden nap ugyanakkor.
Arra az átlagvízkorra vagyok kíváncsi, amit a fél liter kitöltésekor mondhatunk el róla, tehát mielőtt a csapból újratölteném.

hajdú 2009.08.23. 23:12:11

Feltételezzük, hogy véletlenszerűen keveredik össze, és így véletlenszerűen öntöm ki a vizet - mondjuk molekulánként számolva? :)

]Gabó[ · http://nekemnincs.blog.hu 2009.08.23. 23:19:32

@hajdú: Jaj, ez már sok nekem estére. :)
Feltételezzük azt, hogy a víz felosztható infinitezimális részekre, valamint azt, hogy ahogy összeöntök vizeket, úgy azok életkora is azonnal átlagolódik, és az lesz az új víz "életkora."
Jobb lett volna máshogy feladni a feladatot?

hajdú 2009.08.24. 01:25:42

Oké :) A kérdés azért volt fontos, mert kiöntésnél így nem módosul az átlagéletkor...
Konvergens, egyhez tart :)

hajdú 2009.08.24. 01:35:33

@hajdú:
Bocsi, elbasztam, visszavonom. Késő van már, és különben sem emlékszem jól a matekra :)

]Gabó[ · http://nekemnincs.blog.hu 2009.08.24. 07:10:06

@hajdú: A szokásos védekezés. :)
Moderáljak, vagy maradjon meg okulásul a többieknek?

hajdú 2009.08.24. 08:19:33

@]Gabó[:
Ahogy jólesik, tőlem maradhat a maszat. Elszámoltam, ez van.
Szóval azt látom én, hogy 1 és egy "másik szám" (a sorozat előző tagja+1) között súlyozódik, és az utóbbi felé. (A +1-et felejtettem ki az éjszaka, így talán már a végtelenbe tart...) Le lehet írni szépen ezt matematikailag is, n-nel, csak nem találtam meg a felírható formáját még. Majd munka közben kiókumálom :) Ha lesz rá időm :(
1. nap 1/3*1+2/3*1
2.nap 1/3*1+2/3*(1+1)
3. nap 1/3*1+2/3*(5/3+1)
4. nap 1/3*1+2/3*(19/9+1)
stb.

]Gabó[ · http://nekemnincs.blog.hu 2009.08.25. 12:53:47

Hú, na, megoldottam.
Nagyon kijöttem már a gyakorlatból. :D

hajdú 2009.08.26. 00:15:29

No akkor te nyertél. Én eddig jutottam:
Legyen az előző napi átlagéletkor x.
A mai napi átlagéletkor 1/3*1+2/3*(x+1)=2/3x+1
Ez azt is jelenti, hogy mindig 1-1/3x -szel nő (csökken) az átlagéletkor, vagyis ha x eléri a 3-at, akkor ez 0, marad a 3, és beáll erre, ha kevesebb 3-nál, akkor nő, ha több 3-nál, akkor csökken. 3-hoz kell tartania... De eddig ezt csak intuitíve látom, mert nincs levezetve, hogy nincs végtelen ciklus, vagy egy olyan határérték, ami miatt ezt nem éri el. Szerintem nincs, de ezt csak érzem... Mocsok anal! :D

lottyettluvnya 2009.09.03. 13:17:06

Folytonos idoben nyilvan nem konvergens, hiszen a bontas utantol bontas elottig mindig oregedik egy nappal.

@hajdú: Ez meg teljesen jo megoldas arra, ha a kozvetlen bontas elotti idopillantokbol alkotott sorozatot tekintjuk, hiszen latszik, hogy a diszktret dinamikai rendszer, amit az x-es keplettel definialtal, egyetlen fix pontja a 3, valamint hogy 3-nal kisebb pontbol indulva sziguruan monoton no a sorozat, nem meglepoen epp 3-as felso korlattal (ciklus vagy mi epp ezert nem lehet).

hajdú 2009.09.08. 00:04:33

@lottyettluvnya:
Oké, ha monoton és korlátos, akkor konvergens... De még nem látom, hogy miért is monoton? Tfh valahogy mégis "átugorja" a 3-at és onnantól kezdve csökken. "Érzem" én is, hogy nem, de bizonyítsd be! Miért is felső korlát a 3?

Amúgy a folytonos időre vonatkozó megállapításod jogos, és tulajdonképpen pszichológiailag is milyen érdekes, hogy egyből elvonatkoztat az ember, és diszkrét pontokra (napokra) gondol...

lottyettluvnya 2009.09.08. 15:22:01

@hajdú: Hat pontosan azert, mert 2/3x+1>3 pontosan akkor, ha x>3. Azaz ha egyszer kisebb, mint 3, akkor az is marad.

Csinaltam hozza gyorsan egy egyszeru kis rajzot sage-ben:
kepfeltoltes.hu/090908/discdyn_www.kepfeltoltes.hu_.png
A narancssarga menten maszunk, hol balra az y=x egyenesig (piros), hol fel az y=2/3x+1 egyenesig (kek), aminek a vetuletei (a zold pontok) a sorozat elemei. Ha erted az abrat, akkor nincs is sok mindent mar magyarazni, vagy bizonyitani.

lottyettluvnya 2009.09.08. 15:23:44

Ugyan nem balra, hanem jobbra, de kicsire nem adunk

hajdú 2009.09.09. 08:50:02

@lottyettluvnya:
Valóban, nem is lett volna olyan nehéz belátni, csak megbotlottam a küszöbön... Elegáns ez a grafikus megoldás :)

lottyettluvnya 2009.09.11. 15:22:22

@hajdú:
Valojaban a te megoldasod, csak csinaltam hozza rajzot is, hogy latsszek szepen.

A masik megoldasod 8/24, 8:19-kor amugy meg egyszerubb, csak arra nehezebb lett volna ramondani, hogy majdnem kesz. Ha nem alakitgatod a torteket, csak hasznalod a 2/3x+1 kepletet, akkor azonnal latszik, hogy az altalanos alak egyszeruen:

 1 + 2/3 + (2/3)^2 + … –> 3.
süti beállítások módosítása