HTML

Nekem nincs blogom

"Furcsa hurkok", paradoxonok és látszólagos paradoxonok a természettudományok világából, valamint (számomra) érdekességek a zene, irodalom, filmek, sütés-főzés világából.

Kapcsolat

Szólj hozzá, ha valami mondandód van, ha pedig nincs blog.hu-s azonosítód, akkor írj levelet nekem!

Friss topikok

  • ]Gabó[: Elhanyagoltam a témát, de most pótolom az elmaradást a Pöttyös nyereményekkel kapcsolatban. Nem jár senkinek. Pont. :) Megadtam... (2011.01.19. 12:01) Csillagok
  • mackótesó: Sziasztok. Itt egyik komment sem állít olyat, ami a többi kommentre igaz. (2009.12.14. 00:14) Kakukktojás
  • peetmaster: @]Gabó[: ja. (2009.11.07. 16:53) Soha
  • lottyettluvnya: @hajdú: Valojaban a te megoldasod, csak csinaltam hozza rajzot is, hogy latsszek szepen. A masik megoldasod 8/24, 8:19-kor amu... (2009.09.11. 15:22) Vízóra

Utolsó kommentek

  • ]Gabó[: Elhanyagoltam a témát, de most pótolom az elmaradást a Pöttyös nyereményekkel kapcsolatban. Nem jár senkinek. Pont. :) Megadtam... (2011.01.19. 12:01) Csillagok
  • ]Gabó[: @TBal: Nem értem a kérdést, nem is válaszolok rá. Mint egy tipikus vízöntő. :) Az előző kommentem másik nickkel ment, kell néha ... (2010.12.09. 21:32) Csillagok
  • TBal: @Gabó Kocka: Kivel beszélgettél a feladatról? Nem kell név, cím, elég csak pozíció vagy foglalkozás :). Engem is csak annyiban ... (2010.12.09. 12:31) Csillagok
  • Gabó Kocka: @TBal: Így már helyes a válasz. :) Amennyire én tudom, az asztrológusok egységes idő alapján számolnak (UTC, vagy ami tetszik n... (2010.12.09. 08:57) Csillagok
  • Utolsó 20

Monty Hall

2008.07.25. 06:15 ]Gabó[

Idézek, mert én (most) nem tudnám ilyen pontosan megfogalmazni. Szeretem a pontos és általános megfogalmazást, ezért inkább ezt, mint ugyanerről az oldalról a másikat, a rövidebbet. A szituáció egy televíziós nyereményjáték, egy játékossal és a műsorvezetővel:

...a játékosnak mutatnak három csukott ajtót, amelyek közül kettő mögött egy-egy kecske van, a harmadik mögött viszont egy vadonatúj autó. A játékos nyereménye az, ami az általa kiválasztott ajtó mögött van. Tegyük fel azonban, hogy a választás meg van egy kicsit bonyolítva. Először a játékos csak rámutat az egyik ajtóra, de mielőtt valóban kinyitná, a műsorvezető a másik két ajtó közül kinyit egyet, amelyik mögött kecske van, majd megkérdezi a játékost, hogy akar-e módosítani a választásán. A játékos ezután vagy változtat, vagy nem, végül kinyílik az így kiválasztott ajtó, mögötte a nyereménnyel. A paradoxon nagy kérdése természetesen az, hogy érdemes-e változtatni, illetve hogy számít-e ez egyátalán.

Kérlek gondolkodj el ezen! Te mit tennél? (feltéve, hogy nem a kecskét szeretnéd) :)
Aztán nézd meg az egész cikket a megoldással!

19 komment

Címkék: paradoxon valószínűség józan ész kontra valóság

A bejegyzés trackback címe:

https://nekemnincs.blog.hu/api/trackback/id/tr44584446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_hebron_ · http://hebron.blog.hu 2008.07.25. 09:54:23

nekem ebbe beletört az agyam... nem vagyok egy zseni, ezt eddig is tudtam, de akárhogy rágom, nem értem... na majd este elmagyarázod. :)

]Gabó[ · http://nekemnincs.blog.hu 2008.07.25. 10:32:28

Hebron, ugye nyolc után is leszel? :) Rajzolok neked kecskét. :D

kerikak 2008.07.25. 11:12:16

miután 2 ajtó maradt amiből választani kell 50 % az esélyed, mindegy újat választasz vagy maradsz az eredetinél, nem nőnek az esélyeid
szerintem, de nem vagyok matematikus :)

Zsit (nyau és rémizé) · http://ittanyugatihatarszelen.blog.hu 2008.07.25. 18:17:07

Dehogyis keri :)

Az esélyed ekkor már nem 50-50-ben oszlanak, hanem 1/3-2/3 arányban :)))))))!!!!!!!!

Nem folytatom......

Zsit (nyau és rémizé) · http://ittanyugatihatarszelen.blog.hu 2008.07.25. 18:18:50

Kissé hülyén fogalmazok, most ahogy visszaolvastam magam, már látom. Bocs :(

Azért Gabó, bízom benned :D

kerikak 2008.07.25. 18:19:38

aham és melyik ajtónál is lesz 2/3 az esély? :) ez csak olyan matematikus duma :) már elnézést :)

Zsit (nyau és rémizé) · http://ittanyugatihatarszelen.blog.hu 2008.07.25. 18:23:58

Itt vagy? :)))) De jó!

Szóval: az autóra teszünk 1/3-ot, a kecskékre 2/3-ot.
(jézus, bele ne kavarodjak ....)
Az egyik ajtó mögött kecske van, tehát az ide eső 1/3 nem megsemmisül, nem vándorol sehová, ettől még az autóra ugyanúgy 1/3 esélyünk van/volt.
Csak már látjuk, hogy melyik ajtó mögött NINCS meg az esély.

Zsit (nyau és rémizé) · http://ittanyugatihatarszelen.blog.hu 2008.07.25. 18:26:04

Akkor most kockáztatok: szóval mindenképpen a másik ajtót kell választani, ahhoz képest, amit először választottunk.

]Gabó[ · http://nekemnincs.blog.hu 2008.07.26. 01:13:53

Na, senki se olvasta el a belinkelt teljes cikket? :)

Tegyük fel, hogy olyan taktikával játszunk, hogy változtatunk a döntésünkön.
Ekkor, ha először a három ajtó közül kecskéset sikerül választanunk, a műsorvezetőnek nem marad más választása, mint kinyitni a másik kecskés ajtót, mi változtatunk, és nyerünk. Ha viszont elsőre az autós ajtót találjuk el, akkor megmutathatja akármelyik kecskét, mi változtatunk, és lesz egy kecskénk.
Tehát ezzel a taktikával akkor lesz autónk, ha elsőre kecskés ajtót választottunk. Azt pedig 2/3 valószínűséggel tudtuk megtenni.
A másik taktika, hogy maradunk az első választásunknál, akkor ugye 1/3 eséllyel találjuk el az autót, és tök mindegy mit mutatnak, mi maradunk a választott ajtónál. Így marad az 1/3-os nyerési esélyünk is.

]Gabó[ · http://nekemnincs.blog.hu 2008.07.26. 01:15:16

És Bicaj, ha idetalálsz, mutasd meg, hol mondtam, hogy kétszer kettő öt, mert akkor én vagyok a pápa! :D

_hebron_ · http://hebron.blog.hu 2008.07.26. 10:31:58

én elolvastam. végig. és még mindig nem kóser. ha nem nézzük, hogy eredetileg három ajtó volt, csak azt nézzük, hogy van két ajtó, az egyikben kecskével a másikban autóval, akkor ugyebár 50-50% az esély. nem értem mitől lenne ez hirtelen 1/3-2/3 azért, mert előtte kinyitottak egy ajtót, ami mögött kecske volt... ááááááááááááá

Zsit (nyau és rémizé) · http://ittanyugatihatarszelen.blog.hu 2008.07.26. 11:26:30

De Gabó, én elolvastam a cikket is :)

Ölég régi feladvány ez :D
(egyébként ha veszteségminimumra törekvés a cél..... akkor változtatni KELL) Még mindig sokkal több az esély ekkor arra, hogy az ótót vihetem, mintha nem mozdulok.


Hebron,
de nem teheted meg, hogy nem veszed figyelembe, hogy 3 ajtó volt. Ez az alap....tehát minden ajtóra 1/3 esély jut (mivel két kecske van, a kecske megnyerésére az esélyed 2/3). Annyi változik, hogy kiderül, az egyik 1/3 esélyed kecske. :D És nem megváltozik hirtelen, hanem tényleg ez a kiindulás. És nem változik át 50-50-re! (ez egy jó kis csavar benne, tipikus gondolkodás-megvezető :D)
De a rajzok nagyon jók ennél a wiki-cikknél, nagyon beszédesek......

Zsit (nyau és rémizé) · http://ittanyugatihatarszelen.blog.hu 2008.07.26. 11:36:27

AMúgy melegen ajánlom a Tigris és a hölgy című kis szösszenetet... tök jó kis logikai micsodák vannak benne. :D

milena [törölt] 2008.07.29. 10:42:58

hihi :))

milyen jót vitatkoztunk ezen pénteken

de a zuzuval csak nem tudtunk konszenzusra jutni :)

hajdú 2008.07.29. 23:43:31

Érdemes változtatni!
De már nem emlékszem miért, valami hülye csavar van benne, mert valószínűségszámításilag nyilván mindegy amúgy, 50-50%.

hajdú 2008.07.30. 00:37:27

Jaaa, hogy a taktikát előre el kell dönteni! Úgy máás! (Szerintem rosszul definiált a feladat.)

]Gabó[ · http://nekemnincs.blog.hu 2008.07.30. 00:51:08

Nem kell előre eldönteni, a műsorvezető kérdésére kell az akkor válaszolni, amikor fölteszi.
Taktikákról a megértést segítendő írtam, hogy ha egy adott módszer szerint játszunk, akkor mennyi az esély, és épp ezért melyik módszer a jobb, és ez determinálja is a helyes választ a kérdésre.
süti beállítások módosítása