HTML

Nekem nincs blogom

"Furcsa hurkok", paradoxonok és látszólagos paradoxonok a természettudományok világából, valamint (számomra) érdekességek a zene, irodalom, filmek, sütés-főzés világából.

Kapcsolat

Szólj hozzá, ha valami mondandód van, ha pedig nincs blog.hu-s azonosítód, akkor írj levelet nekem!

Friss topikok

  • ]Gabó[: Elhanyagoltam a témát, de most pótolom az elmaradást a Pöttyös nyereményekkel kapcsolatban. Nem jár senkinek. Pont. :) Megadtam... (2011.01.19. 12:01) Csillagok
  • mackótesó: Sziasztok. Itt egyik komment sem állít olyat, ami a többi kommentre igaz. (2009.12.14. 00:14) Kakukktojás
  • peetmaster: @]Gabó[: ja. (2009.11.07. 16:53) Soha
  • lottyettluvnya: @hajdú: Valojaban a te megoldasod, csak csinaltam hozza rajzot is, hogy latsszek szepen. A masik megoldasod 8/24, 8:19-kor amu... (2009.09.11. 15:22) Vízóra

Utolsó kommentek

  • ]Gabó[: Elhanyagoltam a témát, de most pótolom az elmaradást a Pöttyös nyereményekkel kapcsolatban. Nem jár senkinek. Pont. :) Megadtam... (2011.01.19. 12:01) Csillagok
  • ]Gabó[: @TBal: Nem értem a kérdést, nem is válaszolok rá. Mint egy tipikus vízöntő. :) Az előző kommentem másik nickkel ment, kell néha ... (2010.12.09. 21:32) Csillagok
  • TBal: @Gabó Kocka: Kivel beszélgettél a feladatról? Nem kell név, cím, elég csak pozíció vagy foglalkozás :). Engem is csak annyiban ... (2010.12.09. 12:31) Csillagok
  • Gabó Kocka: @TBal: Így már helyes a válasz. :) Amennyire én tudom, az asztrológusok egységes idő alapján számolnak (UTC, vagy ami tetszik n... (2010.12.09. 08:57) Csillagok
  • Utolsó 20

Nyomtalanul

2008.12.04. 12:06 ]Gabó[

Az egy tévésorozat, amit a Viasat3-on adnak. Eltűnt emberek után nyomoznak benne az FBI-osok. (Nem a szíáéjesek. :) ) A promójában van egy ilyen szöveg:

Ha az eltűnt személyt 72 órán belül nem találják meg, rohamosan csökken az életben maradás esélye...

Biztos a szőrszálat hasogatom, de nekem nem tetszik ez a mondat. Amit ki akartak vele fejezni, az szerintem ez: „Azokban az esetekben, ahol 72 óráig nem került elő az eltűnt, ott nagy valószínűséggel holtan fog előkerülni.”

Szóval egy statisztikából levont következtetésről van szó szerintem. Aggódhatnak az eltűntért 72 óra után jobban, de akkor már úgyis három napja halott nagy valószínűséggel.

Szóljatok hozzá, ha nem értetek egyet, vagy egyéb gondolatotok van!

Elnézést, van még két poszt tarsolyban, de még nem raktam ki őket, majd talán hétvégén. És köszönöm annak, akinek köszönhetem! :)

3 komment

Címkék: logika valószínűség

A bejegyzés trackback címe:

https://nekemnincs.blog.hu/api/trackback/id/tr71803746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

milena 2008.12.04. 13:26:52

Hát, ha azokra gondolsz, amiket nekem köszönhetsz, akkor nagyon szívesen :)

Nekem sem tetszik a fenti mondat.

Még attól mászom a falra, amikor egy tömegbaleset, pl. földrengés után azt mondják, hogy "tovább nőtt az áldozatok száma". És nem arra gondolnak, hogy újabb sebesültek haltak meg, hanem arra, hogy újabb holttesteket találtak a romok alatt.

Grr.

GandalftheGrey 2009.06.27. 12:23:45

Én ugyan nem értek a matekhoz, meg valószínűség-számításhoz, csak műkedvelő vagyok. Ez a mondat viszont szerintem rendben van. Ugyanis eltűnni sok okból lehet.

1. Valaki elszökik, és a hozzátartozói sosem látják többet. Ekkor csökken az életben maradás esélye, hiszen valószínű fiatalkorúról van szó.
2. Eleabolnak, de nem azért, hogy megöljenek, hanem használjanak, pl. prostitúció, stb. Ekkor is csökken az életben maradás esélye, mert az ilyen "munka" nem életbiztosítás, de egyáltalán nem biztos, hogy halállal jár együtt.
3. Elrabolnak azért, hogy megöljenek. Ha ez így van, akkor vagy végeznek az emberrel rögtön, vagy valamilyen riuálé miatt még életben tartják. Ekkor is csökken csak az esély, mert egy sorozatgyilkos akár heten keresztül is fogva tarthat valakit, mielőtt megöli.
4. Váltságdíjért rabolnak el. Valószínűleg ha fizetnek, ha nem megölnek, de három a kritikus nap.
5. Emberi tényező kiiktratásával tűnik el az ember, pl. beleesek egy gödörbe. Étlen-szomjan kb. itt is három nap, amíg egy átlagos ember bírja. Vannak olyan körülmények, amikor tovább is: nagy hidegben lassul az anyagcsere, folyadékhoz lehet hozzáférni, stb.

Szerintem a megfogalmazás azért ilyen, mert kerültek már elő emberek hosszú idő után is életben, és sokkal pozitívabb hozzáállás az, hogy az életben maradás esélye csökken, mint a halálé nő. Bár nagyjából ugyanazt jelenti, de mégsem.

]Gabó[ · http://nekemnincs.blog.hu 2009.06.30. 16:42:35

@GandalftheGrey: Köszönöm a fáradságos esetösszeírást, bevallom én nem gondoltam ennyire bele a dolgokba.
Igazad van. Elképzeltem egy grafikont, ahol a vízszintes tengely az idő, a függőleges tengely pedig az életben maradás valószínűsége.
Minden eltűnési módhoz tartozik egy ilyen grafikonon futó görbe, ami pl. tök egyenes, ha valaki otthagyja a régi életét, és máshol, más névvel újat kezd.
Ha beesik a kútba, akkor persze az idővel csökken a valószínűség.
Az egyes eltűnésfajtáknak is van gyakorisága, ezekkel súlyozva a görbéket, össze is lehet őket adni, és máris kijön az összes eltűnési esetre, hogy valóban csökken.
Hacsak nincs olyan kellően gyakori eltűnési mód, amiben idővel kellően nagymértékben nő az életben maradás esélye. :D
süti beállítások módosítása